درمان ریشه
موضوعات داغ

درمان ریشه یا عصب کشی، هر آنچه باید در مورد آن بدانید

درمان ریشه یا عصب کشی

درمان ریشه یا عصب کشی، هر آنچه باید در مورد آن بدانید؛ درمان ریشه جزو عمل های اصلی دندانپزشکی می باشد که خارج کردن قسمت نرم داخل دندان یا همان پالپ را شامل می شود، پالپ از عصب های بافت پیوندی و رگ های خونی تشکیل شده است که به دندان قابلیت رشد را می دهند.
در اکثر مواقع عصب کشی توسط دندانپزشک عمومی یا متخصص عصب کشی با استفاده از بیهوشی موضعی انجام میگردد.

زمانی که نیاز به درمان ریشه داریم؟

تاج دندان یا همان قسمتی که از دندان مشخص میباشد میتواند حتی پس از مرگ پالپ دندان باقی بماند، تخلیه پالپ صدمه دیده در بسیاری از موارد بهترین راه برای نگه داری ساختار کلی دندان می باشد.

پالپ به چه دلایلی می تواند آسیب ببیند:

عدم درمان پوسیدگی سطحی که باعث پوسیدگی عمقی می شود.
بر روی یک دندان مشخص تعدادی عمل دندانپزشکی انجام شود.
شکستن یا ترک برداشتن دندان
صدمه کلی به دندان( بدون اینکه ترکی یا شکستگی رخ بدهد)
علائم به عصب رسیدن دندان
درد مداوم دندان
گرمای بی دلیل در لثه ها احساس کردن
هنگام جویدن و استفاده از مواد غذایی و مایعات سرد و گرم، دندان درد کند
لپ پر شدن یا شکستگی دندان
تغیر رنگ یا تیره شدن دندان ( به علت عفونت درون پالپ دندان)
لثه های متورم یا دارای آبسه باشند
ترشحات چرکی از دندان یا لثه خارج شود.

عصب کشی چگونه انجام میشود ؟

مرحله اول: بی حسی موضعی است

در این مرحله دندانپزشک کمی ژل بی حسی به محل تزریق اضافه کرده و پس از تاثیر آن شروع به تزریق میکند، در این مرحله ممکن است درد تیزی یا احساس گرمای زیادی بر روی محل تزریق حس کنید ولی به زودی تمام میشود.
هنگام جراهی شما به هوشیار می باشید ولی بی حسی تزریق شده باعث شده شما دردی احساس نکنید.

مرحله دوم: استخراج پالپ

پس از آنکه دندان شما بی حس شده متخصص عصب کشی یا دندانپزشک عمومی در دندان شما ورودی کوچک  ایجاد می کند و سپس توسط لوازم مخصوصی به نام فایل (Tooth File) شروع به استخراج پالپ می کنند، دندانپزشکان دقت بسیاری را صرف استخراج کامل پالپ از کانال های دندان شما میکنند

مرحله سوم: پرکردگی موقت

پس از آنکه پالپ به صورت کامل خارج می شود دندانپزشک ورودی ایجاد شده را با پرکردگی موقتی که باعث محافظت از دندان در برابر بزاق دهان میشود، پر میکند.

مرحله بعد از درمان عصب کشی

بعد از درمان، به دلیل از بین رفتن اثرات بی حسی ممکن است دچار درد در لثه شوید و یا شاید لثه شما ملتهب شود در بیشتر مواقع دندانپزشکان با استفاده از دارو های مختلف مانند ایبوپروفن یا همان ادویل این مشکلات را رفع میکنند اگر درد شما بیش از چند روز بوده یا خیلی شدید بود به دندانپزشک خود در اسرع وقت ممکن مراجعه کنید.
یک روز پس از درمان شما می توانید به کار های روزمره خود بپردازید، تا وقتی که دندان به صورت کامل پر نشده یا هنوز روکش دندان(Crown) گذاشته نشده از جوید با دندان عصب کشیده شده بپرهیزید.
برای حصول اطمینان از اینکه عفونتی وجود ندارد و پرکردگی موقتی را با دائمی تعویض کنید چند روز پس از درمان ریشه باید به دندانپزشکی خود مراجعه کنید تا تصویر از دندان بگیرند .
در صورت تقاضا میتوان به جای پرکردگی از روکش استفاده کرد، روکش ها همان شکل دندان شما را دارند که میتوانند از مواد مختلفی ساخته شوند، مضیت روکش نزدیک بودن آن به شکل دندان میباشد. ممکن است چندین روز طول بکشد تا شما به شکل دندان جدیدتان عادت کنید ولی جای نگرانی نیست.

متخصص درمان ریشه (اندودنتیست):

اندودنتیست متخصص در حوزه بافت نرم داخل دندان است. این متخصص پس از اتمام دوره عمومی وارد دوره سه ساله تخصص می شود که به مسائل مربوط به اندوتراپی و عصب دندان می پردازد.

رایج ترین درمانی که یک اندودنتیست انجام می دهد، عصب کشی است. یکی از اشتباهات معمول در مورد عصب کشی آن است که این درمان دردناک است. در واقع، عصب کشی شبیه به پر کردن دندان است و درد کمی دارد. اندودنتیست به انجام عصب کشی مجدد یک دندان که به خوبی ترمیم نشده است، تشخیص و درمان درد های دهان و صورت، درمان اورژانس های دندانپزشکی، تروما به دندان، شکستن دندان و از این قبیل می پردازد.

هزینه درمان ریشه (عصب کشی)

هزینه درمان ریشه به عوامل مختلفی بستگی دارد:

• موقعیت دندان
  • تعداد کانال ها
  • میزان پوسیدگی
  • عفونت دندان ها
  • علاوه بر آن استفاده از لیزر

درمان ریشه تخصصی

احساس درد : با پيشرفت پوسيدگی در دندان مبتلا و زمانی که پوسیدگی دندان ها شدید است و مینای دندان ها را رد کرده و به دنتین می‌رسد و باكتری‌ها و محصولات توليدی آن‌ها نسج داخل پالپ (بافت زنده دندان كه شامل عروق و اعصاب و سلول‌های زنده ديگری می‌باشند) را تحريک كرده و علائم اوليه شامل حس درد را ايجاد می‌کنند.

آبسه های دندانی: با گذشت زمان و پيشرفت التهاب علائم بيمار نيز ممكن است شديدتر و مداوم‌تَر شود و درنهايت با عدم مداخله درمانی به سمت تشكيل آبسه‌های دندانی برود كه می‌تواند شرايط سخت و اورژانسی را براي بيمار ايجاد كند. لذا براي جلوگيری از مشكلات متعاقب درگيری پالپ دندان درمان ريشه اجتناب ناپذير خواهد بود.

در چه مواردی دندان پزشک بیمار را به متخصص اندودنتیست ارجاع می‌دهد؟

• ریشه دندان به صورت منحنی (کرو) باشد
  • طول ریشه بلند است و دسترسی به انتهای ریشه دشوار است.
  • کانال های اضافی که در بعصی از دندان ها وجود دارد و پیدا کردن آن توسط متخصص اندودانتیکس انجام می‌شود.
  • دهان کوچک که دسترسی به دندان های انتهایی با مشکل مواجه می‌شود .
  • به طور کلی درمان دندان هایی که در انتهای دهان قرار گرفتند ( دندان های خلفی) به تجربه و مهارت بالاتر یک متخصص اندودانتیکس نیاز دارند.

ریسک های عصب کشی دندان

• در برخی از مواقع صدمه بیشتر از حد ممکن میباشد
  • مینای دندان به قدری ضعیف است که تحمل جراهی را ندارد
  • ممکن است ماده ای هنگام پرکردن دندان باقی بماند
  • آنتی بیوتیک ها برای کنترل عفونت عمل نکنند و باعث ایجاد آبسه بشوند.

درمان ریشه مجدد دلایل متفاوتی دارد اعم از :

1. عدم بهبودی کامل پس از درمان ریشه اولیه
  2. پوسیدگی مجدد دندان عصب کشی شده
  3. گسترش بیماری جدید

عدم بهبودی کامل پس از درمان ریشه اولیه

این موضوع از طریق عکس مشخص می‌شود، گاهی خطا های مختلفی هنگام عصب کشی اولیه رخ میدهد، اعم از

• عدم تشخیص یکی از کانال‌های ریشه
  • شکل پیچیده کانال‌های ریشه مانند کانال‌های باریک یا انحنادار
  • عدم پاکسازی کامل پالپ ویا ریشه دندان

عفونت ریشه دندان چیست ؟

وقتی است که بخش داخلی دندان عفونت کرده و عصب از بین رفته و یا دردناک است در این شرایط در قسمت بالای دندان ها پهن یا در قسمت پشتی دندان های پیشین حفره کوچکی ایجاد میکنیم وارد حفره دندان و کانال آن شده و بافت بیمار را خارج می کنیم عفونت را از بین می بریم و داخل حفره را با مواد خاصی پر می کنند تا دندان باقی بماند .

پوسیدگی مجدد دندان:

گاهی هم علی رغم عصب کشی درست و اصولی دندان مجددا عفونی می‌شود به همین دلیل دندان نیاز به عصب کشی مجدد یا جراحی پری اپیکال (عصب کشی از لثه) دارد. دلایل این عارضه عبارت است از:

• عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • بعد از درمان ریشه، انجام بیلداپ و یا دیگر انواع ترمیم‌ها و یا قرار دادن روکش بر روی دندان به تعویق افتاده باشد که این امر موجب عفونت دوباره کانال‌های ریشه دندان می‌شود.
  • مارجین‌ها یا حاشیه‌های ترمیم، بیلداپ یا روکش به طور مناسب سیل (مهر و موم) نشده باشد، که این امر موجب آلودگی مجدد کانال‌های ریشه می‌شود

گسترش بیماری جدید:

گاهی ممکن است سال ها بعد از عصب کشی دندان عصب کشی شده مجددا دچار عارضه شود، دلایل آن عبارتند از :

• پوسیدگی جدید در ناحیه زیر روکش یا در بخش ترمیم قدیمی دندان
  • شکستگی یا ترک در قسمت تاج دندان و یا شکستگی و لق شدن بخش ترمیم آن
  • شکستگی ریشه دندان

امتیاز کاربران: 4.7 ( 1 رای)